14! (9)

Na niebiesko już od 16 lat!

29 marca 2004 roku powstało Gepetto – to już 16 lat!  

W 2004 roku z potrzeby, pasji i chęci zmian na rzecz osób z Autyzmem powstaje Gepetto, Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Autyzmem . Główny cel – wsparcie osób a Autyzmem i ich rodzin, kompleksowo od narodzin po dorosłość.

Nie mówimy, że było łatwo, bo nie było, ale profesjonalni „rzemieślnicy” tak już mają, że nie odpuszczą póki nie stworzą dzieła swojego życia. Tym dla nas – zespołu Gepetto było i jest Stowarzyszenie.
Chcieliśmy świętować inaczej, być z Wami z okazji naszych „urodzin” a już szczególnie dlatego, że 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Tym razem jednak „zaświecimy” inaczej, ale jak zawsze na niebiesko.
 
Zapraszamy Was w podróż … nasze Stowarzyszeni na Rzecz Osób z Autyzmem Gepetto właśnie ukończyło 16 lat, otrzymaliśmy nową szatę graficzną, którą prezentujemy na naszym banerze. W ramach naszej działalności prowadzimy zajęcia terapeutyczne dla dzieci i treningi umiejętności społecznych dla młodzieży i dorosłych. Całość działań domykają konsultacje z rodzicami oraz rady pedagogiczne i szkolenia dla otoczenia.
 
Konińska Spółdzielnia Socjalna Spektrum, założona przez Stowarzyszeni na Rzecz Osób z Autyzmem Gepetto i Wielkopolskie Stowarzyszenie Gospel, prowadzi trzy działalności:
  • działalność oświatową – Przedszkole z Oddziałami dla Dzieci z Autyzmem Pinokio w Koninie przy ul. Powstańców Wielkopolskich 14,
  • działalność gospodarczą Salę Zabaw Ence Pence przy ul. Ks. J. Popiełuszki 2 w Koninie, treningi umiejętności społecznych i komunikacyjnych dla młodzieży i dorosłych ze spektrum autyzmu
  • działalność pożytku publicznego – szkolenia, konferencje dotyczące jakości wsparcia oferowanego uczniom ze spektrum auyzmu – spektrum oddziaływań w edukacji
Pracując z osobami ze spektrum autyzmu, organizujemy wieloprofilowe wsparcie. Jest sporo obszarów, które należy zaopiekować by podnieść jakoś życia naszych osób.
 
Ważne jest to, że jak poznasz jedną osobę ze spektrum autyzmu to właśnie znasz tą jedną osobę, Określenie spektrum zawiera wachlarz możliwości, wyzwań, trudności.
 
Są dzieci, które mają duże trudności rozwojowe, my pracując z dzieckiem obserwujemy je stwarzamy warunki do tego by mogło poczuć się bezpiecznie łapiemy kontakt, budujemy relację , kształtujemy umiejętności komunikacyjne, społeczne, samodzielności. Ze względu na to, iż każde dziecko jest inne ma inne preferencje, możliwości, upodobania, trudności powoduje, ciągłą czujność z naszej strony i mobilizuje do poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie wsparcia dziecka i jego rodziny.
 

Komunikacja

W przypadku dzieci, które nie mówią, bądź mowa nie jest mową funkcjonalną, wprowadzamy komunikacje wspomagającą pozwalającą na wyrażanie potrzeb dziecka, uczestniczenia w życiu rodzinnym, rówieśniczym, społecznym. Komunikacja jest dostosowana do potrzeb każdego dziecka mogą to być konkretne przedmioty, znaki przestrzenno-dotykowe, zdjęcia, symbole, napisy, gesty. Musimy pamiętać, że metody, techniki, narzędzia dostosowujemy do aktualnych potrzeba i możliwości dziecka, nie wykonujemy mechanicznie jakichś czynności tylko dlatego, że uczestniczyliśmy w szkoleniu, czy na jakaś metodę właśnie jest moda. Zdecydowana większość osób ze spektrum autyzmu ma duże trudności w przetwarzaniu sensorycznym dlatego dieta sensoryczna jest niezmiernie istotna i nie wystarczy przychodzić raz na tydzień na zajęcia, gdyż oddziaływania muszą być systematyczne i dostosowane do aktualnych potrzeb dziecka.
 

Zajęcia zdalne

W obecnej sytuacji rodzice zostali w domu ze swoimi dziećmi, młodzieżą i teraz to rodzic jest największym wsparciem dla niego. Czasowe zamknięcie placówek dla nas i naszych rodziców było dużym wyzwaniem, gdyż pracujemy, ręka w rękę, ciało w ciało, oko w oko,. Dzieci są w przygotowanych salach, z dostosowanymi pomocami, w strukturze dnia w znanym przyjaznym środowisku a teraz…są w domu.. póki co z naszymi dziećmi z przedszkola i ich rodzicami kontaktujemy się przy pomocy grupy na FB dla rodziców i kadry pedagogicznej, terapeutycznej. Wcześniej nagrywaliśmy filmy instruktażowe, zupełnie podstawowe mające ułatwić rodzicom wdrażanie struktury dnia, planów samodzielności, tablic tematycznych, tablic wyboru, tablic uczestniczących.
Mamy nagrane także zajęcia edukacyjno-terapeutyczne, łącznie z aktywnościami do wykorzystania w czasie wolnym bajki, piosenki, tańce, ćwiczenia manualne, aktywności fizyczne, plany jedzeniowe, kuchenne, itp.
Co jest najważniejsze to to, że nasi rodzice włączają się w aktywności, sprawdzają swoje możliwości, umiejętności ba nawet rozpoznają nowe pasje, wracają do zainteresowań ze swojego dzieciństwa i proponują dzieciom.
Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem pracy naszych rodziców, wrzucają zdjęcia, filmy z ich udziałem i udziałem ich dzieci. Wzajemnie komentujemy to co widzimy, podpowiadamy, proponujemy ale nie tylko my gdyż rodzice chętnie włączają się w dialog. Jesteśmy dumni i wiemy, że jeszcze przez jakiś czas będziemy w takiej sytuacji tkwić. Musimy i jak zawsze szukamy rozwiązań pamiętając, że szklanka jest do połowy pełna a nie pusta.
 
Odpowiadając na potrzeby rodzin, nauczycieli przygotowana jest platforma edukacyjna www.lekcjewsieci.pl, gdzie pasjonaci, edukatorzy ze swoimi pasjami dzielą się i wspierają edukację uczniów. Inicjatorami uruchomienia w tym czasie platformy są Oktawia Gorzeńska i Dawid Łasiński, znakomici edukatorzy i pasjonaci edukacji. Każdy może się dołączyć do realizacji swoich lekcji by móc udostępnić je w sieci w celu wsparcia dzieci i młodzieży. Dla naszych uczniów ze spektrum autyzmu uczęszczających do szkół jest to bardzo dobra oferta, krótki materiał, dobrze zwizualizowany nieprzeładowany, atrakcyjny.
 
Na platformie jest także zakładka Specjalne Potrzeby Edukacyjne, które systematycznie będą wypełniane treściami dla rodziców by móc przejść przez ten trudny czas izolacji ze swoimi dziećmi w domu.
Wiemy także, że są rodziny, którym już jest bardzo, bardzo trudno, które nie bardzo wiedzą w jaki sposób ma ich dalsze funkcjonowanie wyglądać, wiemy także, że w niektórych rodzinach a jest ich coraz więcej pojawiają się zachowania trudne, nad którymi zdalnie trudno jest pracować…
Dlatego wiedząc o takich sytuacjach zapraszamy do kontaktu, konsultacji, oglądania filmów instruktażowych za pośrednictwem FB, Przedszkola Pinokio, Stowarzyszenia Gepetto, Szkolenia Behawioralne, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu i innych organizacji i placówek, które mogą pomóc.
 
Szukajmy rozwiązań, szukajmy mocnych, stron, przyjrzyjmy się fascynacjom naszych dzieci i młodzieży, odpowiedzmy na ich potrzeby, zapalmy się na niebiesko chociaż Spektrum to wielość, barw, różnorodność, wyzwań, możliwości, predyspozycji, poziomów, głębi, intensywności, pasji, to często burzliwy i kolorowy świat nie świat jednego koloru ale i tak łączy nas niebieski.

Comments are closed.